Docenić obiekt

Docenić obiekt

Twórcy Patyny i Grupy Warszawa we wspólnym wywiadzie dla DesignAlive

Architektura, wnętrza. Nareszcie zauważamy, że otaczające nas obiekty zostały zaprojektowane. Interesując się historią wzornictwa, pogłębiając wiedzę na ten temat, karmimy naszą kolekcjonerską pasję. Warto wówczas poznać osoby, które z tą pasją żyją na co dzień, które doceniły projekty sprzed lat dużo wcześniej niż my.

Emilia Obrzut z Patyna.pl i założyciele Grupy Warszawa dużo wcześniej niż inni dostrzegli potencjał w obiektach, w które nikt nie wierzył. Odkryli piękno tam, gdzie inni tego nie widzieli. Łącząc biznes z kulturą, opowiadają historię miejsc i rzeczy. Odzyskują projekty sprzed lat, wyszukują, zarządzają – to wokół sztuki, wzornictwa i architektury zbudowali główną narrację.

tekst: Julia Cieszko
fotografie: PION

Artykuł w całości dostępny jest w najnowszym numerze magazynu DesignAlive.

da

 

biala_patyna_da_mini

 

Emilię Obrzut i Grupę Warszawa łączy wiele: energia, pasja i umiejętność tworzenia atmosfery. Postanowili, że skoro podobnie opowiadają o świecie, spróbują zrobić to razem. W jednym z pomieszczeń „Białej” stworzyli czasową galerię – zebrane w niej obiekty vintage reprezentują dobre projektowanie sprzed lat. Wspólnie przedstawiają historie przedmiotów i budynku, bo – jak sami podkreślają – wiedza na ich temat jest warunkiem docenienia. Spotykamy się i rozmawiamy. O kulturze, architekturze, szacunku do projektowania, entuzjazmie i biznesie. Bo wspólny „showroom” to tylko pretekst.

Architektura i projektowanie docierają do coraz szerszej publiczności. Świadomi klienci coraz częściej wybierają dobre produkty i wzory, odwie – dzają aukcje, wystawy, galerie. Dobrze się dzieje?

Norbert: Potrzeba estetyzacji codzienności jest z nami od zawsze, tylko nie była aż tak powszechnie zauważana. Za pomocą ogól – nodostępnych mediów społecznościowych można regularnie podbijać ciekawość i dzielić się pięknymi elementami: czy to wnętrz, czy architektury. Potrzeba rośnie. Kiedyś to zjawisko było bardzo hermetyczne, ograniczone do wąskiego grona, a teraz oglądamy jego szerokie spektrum.

Hubert: Znamienne dla naszych czasów jest to, że piękne obiekty nie trafiają już tylko do wybranych, ale do wszystkich – stają się częścią popkultury. By obcować ze sztuką i dobrze zaprojektowanymi przedmiotami, nie musisz iść do instytucji, jaką jest muzeum czy galeria – wystarczy włączyć telefon i zobaczyć, co kreują inni. Przyjemnie jest po prostu przebywać w takim otoczeniu. Staje się częścią naszej codzienności.

Kolekcjonujemy, bo chcemy być wyjątkowi?

Emilia: Potrzeby bycia unikalnym i wyróżnienia są ważnymi elementami kolekcjonowania. Wiedzą to osoby, które opierają na tym również swój biznes. Zdobywanie obiektów powojennych jest swego rodzaju prawidłowością. 60 lat i dany przedmiot znowu jest „hot” – podkreślam ten mechanizm przy wielu okazjach. Zachwycamy się rzeczami sprzed lat, a nasze wnuki docenią zapewne to, co jest projektowane obecnie masowo, a co my uznajemy za mało atrakcyjne. Za jakiś czas będzie śmieszne, kiczowate, następnie sentymentalne, a potem po prostu piękne.

Bartek: My chcemy docenić te okazy sprzed lat. Jest ich mało, są niepowtarzalne i nie powstanie ich więcej w takiej wersji. Popatrz na krzesła tutaj w „Białej” – mają około 40 lat. Dzisiaj wiem, że przy tworzeniu tego miejsca wybór mebli z tej epoki był najlepszą decyzją. Oczywiście, że mogliśmy wybrać nową kolekcję z katalogu – nawet wybitnego projektanta – jednak tego beżowego, kawowego fotela, którego twórcy nie udało nam się ustalić, nie może mieć już nikt. Zakupiliśmy ostatnie sztuki z Patyny. I to jest wspaniałe!

Kup przedmioty ze zdjęć: Wazon proj. Lucyna Pijaczewska

Od początku to, co robicie, miało silny fundament związany ze społecznością, kulturą, miastem – zarówno poprzez sztukę, potem architekturę, jak i design.

Emilia: To jest takie bardzo „zachodnie”, że dzielimy kreację na sztukę piękną, która wisi, na sztukę użytkową, którą się chowa w szafie. Pewna wrażliwość na estetykę może mieć wiele przejawów, nie trzeba jej klasyfikować. Miałam okazję współpracować z Japończykami i oni tego nie odróżniają. Jeśli pozbędziemy się stereotypów, to będzie nam dużo łatwiej zrozumieć drogę, która jest bardzo konsekwentna.

Norbert: I ta idea przyświecała nam od początku przy tworzeniu „Warszawy Powiśle”. Połączyliśmy kulturę z niesamowitą architekturą powojennego modernizmu i terenami dzielnicy Powiśle. To było bardzo spójne, grało! Dwurnik chciał tam odtworzyć swój „Grunwald”, mieliśmy całą rzeszę artystów, którzy uczestniczyli w odświeżaniu kubika, plus koncerty i wydarzenia wszelkiej maści. Nie rozgraniczaliśmy działań – i nadal tego nie robimy – na sztukę wysoką i jakąkolwiek inną. Oczywiście, że Dwurnik jest znanym twórcą, ale dla nas zrobił to dla zupełnej zajawki. Chcieliśmy jego prace zestawić również z młodymi artystami, by pokazywać, że wszyscy posługujemy się jednym językiem, że to jest ta sama wrażliwość. A do tego – co często wspominamy z Bartkiem – pomimo różnych segregacji z lat 90. udało się stworzyć pierwszą przestrzeń w Warszawie, w której jednocześnie bawił się kibic Legii bez zębów z wytatuowaną „L” na twarzy, obok młodego hipstera i pana w garniturze, który przyjechał Ferrari.

Kup przedmioty ze zdjęć: Popielnica porcelanowa PLL LOT, Karolina

Skąd pomysł na wspólne przedsięwzięcie w „Białej”: stworzenie schowroomu z przedmiotami vintage w modernistycznej willi, na połączenie platformy internetowej z knajpą?

Emilia: Podobnie rozumiemy obiekty, doświadczamy ich. Z podobnym pietyzmem odnosimy się do procesu tworzenia atmosfery. Inspiracją dla nas było dopisanie dalszej historii tego miejsca. Zastanowiliśmy się przede wszystkim nad tym, dla kogo ona powstała. To nie zawsze jest kwestia konkretnej estetyki, tylko pewnego nastroju, który będzie od – powiadał gościom. To, co pokazujemy, jest wspólną całością razem z miejscem.

Norbert: To jest ciągłe przekraczanie granic. Chcemy przekazać cały szereg uczuć związanych z przebywaniem, kreować atmo – sferę, która inspiruje i uczy. Może ktoś, kto przyjedzie do „Białej” i zobaczy nasze meble, wracając do domu wejdzie na Patyna.pl i wybierze sobie coś do swojego mieszkania. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będzie więcej przedmiotów kupowa – nych świadomie, by cieszyły nie tylko swoją wygodą, ale też doświadczeniem z posiadania czegoś unikalnego, z wysiłku włożonego w skomponowanie własnej przestrzeni. I tutaj wra – camy do kokonizacji. Chcemy tworzyć jej zalążek, który później będzie przenoszony na inne poziomy prywatności naszych gości: czy to na ich biurko, czy też cały dom.

Artykuł w całości dostępny jest w najnowszym numerze magazynu DesignAlive.

da

Selekcja Grupy Warszawa

unnamed (6)
unnamed

Taboret fortepianowy Niemiecki lata 50.-60.

Taboret fortepianowy Niemiecki lata 50-60
350.00 PLN RE-FORMAT
c1
_MG_8646

Polska mahoniowa ława „jamnik”, lata 70.

Klasyczna polska ława zwana potocznie jamnikiem. Dolna półka to ażurowe szczebelki, na tyle gęsto umieszczone, że można się nie bać i kłaść co popadnie. Zaletą ławy jest to, że ma
1,270.00 PLN Lata 60-te
DSCN8163
DSCN8167

Duński, teakowy niciak z lat 60-tych

Duński, teakowy niciak z lat 60-tych
450.00 PLN Classic & Art
1
3

Fotel Mucke-Melder lata 30.

Fotel Mucke-Melder lata 30
1,600.00 PLN RE-FORMAT
kula-3
kula-2-+

Lampa stołowa, proj. Štěpán Tabera, OPP Jihlava, lata 70.

Szklana lampa w soczystym czerwonopomarańczowym kolorze wyprodukowana w latach 70-tych w czechosłowackich zakładach OPP Jihlava.
580.00 PLN Rarytasky
napako-8
napako-2

Żyrandol Napako, Czechosłowacja, lata 60./70.

Okazały żyrandol produkcji czechosłowackiej, wyprodukowana przez 'Napako' w latach 60/70.
1,400.00 PLN Rarytasky
wazon_lodowy
wazon_lodowy2

Wazon lodowy grys Prądniczanka

Wazon wykonany ze szkła prasowanego w krakowskiej hucie szkła ”Prądniczanka”.
45.00 PLN Jest Dobrze
SONY DSC
SONY DSC

miedziany świecznik / lata 60.

miedziany świecznik / 'latarnia' / lata 60
160.00 PLN tala.
Tylko u nas
20205853_647340282129605_400675845_o
20205946_647339982129635_1557814160_o

Wazon Scheurich 203-26

Wazon Scheurich sygnowany numerem 203-26.
80.00 PLN Hocki Klocki
Sale
1 (55)
1 (41)

– 40% Dwa syfony aluminiowe

Dwa aluminiowe syfony w kolorze marsali
72.00 PLN Rze3
DSC01766
DSC01756

Dwa unikatowe fotele RAPHAEL RAFFEL, Space Age, Francja, lata 60-te.

Dwa unikatowe fotele RAPHAEL RAFFEL, czas tzw Space Age, produkcja Francja, lata 60te.
3,879.00 PLN Le Pretexte Deco
DSC_0419
DSC_0417

Para krzeseł, proj. Fabricius & Kastholm, 1965 r.

Para krzeseł proj. Preben Juhl Fabricius & Jørgen Kastholm z 1965 r. Krzesła wykonane dla Kill International . Prawdziwe perełki i bardzo trudne do zdobycia .
2,900.00 PLN unique
SONY DSC
SONY DSC

ceramiczny wazon ‚HOLE’ / proj. Marius Van Woerden

ceramiczny wazon HOLE / proj. Marius Van Woerden
120.00 PLN tala.
IMG_20170706_163910
IMG_20170706_163902

BAREK AKTI – LATA 60-TE

BAREK AKTI - LATA 60-TE
600.00 PLN VINTAGE HUNTER
FullSizeRender (13)
FullSizeRender (14)

Popielnica porcelanowa PLL LOT, Karolina

Unikalna popielnica LOT-u w świetnym stanie. Kilka drobnych rysek użytkowych. Wymiary: 23 x 13 cm
380.00 PLN Stefan
DSC_0065
DSC_0063

Lampa żyrandol Polam Bielsko. Lata 70.

Lampa żyrandol Polam Bielsko. Lata 70
720.00 PLN Spółdzielnia ĄĘ
Sale
bumerangi_main
bumerangi4

Komplet czterech krzeseł „Bumerang”, Gościńska Fabryla Mebli

Komplet 4 krzeseł "Bumerang" projektowanych na przełomie lat 50 i 60 przez Gościńskie Fabryki Mebli. Produkt eksportowy.
1,190.00 PLN Szpeje
IMG_3217
IMG_3219

Para platerowanych świeczników

Para niedużych świeczników platerowanych. Jeden delikatnie różowy, drugi srebrny. Bardzo dobry stan zachowania.
80.00 PLN Stefan
KlasykTylko u nas
IMG_2358-Edit
IMG_2360-Edit

Komplet 6 szklanek, Lucyna Pijaczewska, lata 70.

Komplet 6 szklanek zaprojektowany przez Lycunę Pijaczewską i wyprodukowany przez Hutę Szkła Artystycznego „Barbara” w Polanicy-Zdroju.
340.00 PLN Shaden
Tylko u nas
IMG_2375-Edit
IMG_2374-Edit

Komplet 6 szklanek, lata 70.

Komplet 6 szklanek, wyprodukowany najprawdopodobniej przez Hutę Szkła Artystycznego „Barbara” w Polanicy-Zdroju.
320.00 PLN Shaden
KlasykTylko u nas
Projekt bez tytułu (2)
IMG_2307-Edit — kopia (2)

Wazon proj. Lucyna Pijaczewska

Szklany wazon zaprojektowany przez Lucynę Pijaczewską i wyprodukowany prze Hutę Szkła Artystycznego „Barbara” w Polanicy-Zdroju.
260.00 PLN Shaden
KlasykTylko u nas
IMG_2383-Edit
IMG_2380-Edit

Kieliszki, proj. Zbigniew Horbowy – lata 60.

Komplet 6 kieliszków wykonanych według projektu ikony polskiego designu Zbigniewa Horbowego w Hucie Szkła Sudety w Szczytnej w latach 60'tych.
1,400.00 PLN Shaden
IMG_4462
IMG_3992

Kredens Interier Praha JITONA, lata 60.

Czechosłowacki kredens Interier Praha JITONA z lat 60. Kredens drewniany. W górnej części jedna strona zamykana przesuwanymi drzwiczkami z formiki. Druga część szklana.
1,690.00 PLN M4A - Meblowe 4 Alternatywy / Vintage Furnirure
Sale
DSC01516
DSC01515

– 30% Stolik model H-259, proj. J. Halabala, lata 40., po renowacji

Stolik projektu J. Halabali (Czechy), model H-259 z lat 40-50. XXw., popularnie nazywany "pająkiem" - esencja czechosłowackiego stylu art deco
637.00 PLN Rze3
8a3
8

Piękna garderoba z oryginalnymi, wzorzystymi laminatami, lata ’60

Piękna garderoba datowana na połowę lat ’60. Oryginalne laminaty z geometrycznym wzorem w połączeniu z drewnianymi elementami o ciekawych kształtach.
1,200.00 PLN Wyrobki
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kwietnik żyłkowy – kolor do wyboru

Ażurowy kwietnik żyłkowy o wysokości 60cm. Kwietnik pomalowany jest proszkowo na kolor czarny i opleciony nowiutką żyłką kauczukową, stan całości idealny.
140.00 PLN Szpeje